Ked toto pisem, prave sme skoncili testovanie na JSM module
a sedim v kancli v Horsøy. Tam ma OneSubsea svoju hlavnu fabriku, kde sa
montuju moduly dokopy. Dalsie su v Radøy. Je to skor kancel pre navstevy. Dlhy
kancel, s jednym obrovskym dlhym stolom na ktorom su pracovne miesta oddelene
prepazkami, aby si ludia necumeli navzajom, ako kto masti karty a kulicky.
Vedla sedi Jonas a tiez tam nieco drvi ako o dusu. Ktovie, ci pracuje, alebo sa
hra. Inak nori su ako ini ludia na svete. Nie su ani blbsi, ani chytrejsi, ani
lenivejsi, ani snazivejsi. Ked je nuda na porade, tak drvia gulicky na
notebookoch ako asi vsade na svete.
Prave som bozekal, ze mi dochadza baterka na mobile a
nedohram mapu v panzer generalovi a ako bozekam tak som zbadal, ze presne
oproti na policke je zaprasena nabijacka, presne aku potrebujem. Bozie
znamenie. Treba to dohrat, kym sa rusi nespamataju.
Ale bez srandy tu treba vazne robit. Teda clovek nema stres,
ze nieco uplne podela, pretoze sa robi v teame a kazda somarina sa konzultuje. Nie
ako v MB, ze som objednal 50 aut a tie po mne nikto nepozrel a potom som za dva
tyzdne dostal paniku a siel pozerat vsetkych 50 aut ci im tam nechyba
klimatizacia. Ale na druhej strane, ked su vsetci opptatt, tak niektore veci
ostanu na krku iba jednemu. Hlavne peklo som zazil, ked si vsetci zobrali dovo
jul a august a ostal som sam. Ale drzal som sa podla mna dobre.
Ale ako som sa vlastne dostal k ropnym modulom? Po 5
mesiacoch co som v Oslo stresoval, ze sa tu nic dobre v norsku pre mna
nenajde---> Po odmietnuti zo vsetkych automobiliek. Po poslani snad 500 CV a
stale dokola, ze bohuzial nezapadate do nasho profilu. Ked sme s veronikou
presli vsetky mozne firmy, boli
v pekarnach, v obchodakoch, v elektropredajnach, poslal som CV do vsetkych
vyskumakov. Ale podvedome som sa stale drzal automobiloveho. Asi preto,
ze som sa bal, ze strojarina bola u mna vazne na nizkej urovni. Titul nie je
prax. Ale automobilky nic. Dokonca
som bol v takej firme s automobilovymi aukciami, ktory sledovali ceny v Nemecku
a porovnavali s cenami v Norsku. Co presne zapadalo mojim predstavam.
Siel som tam osobne, ale ten typek bol uplny debil a nevenoval sa mi zo
slusnosti ani 30s. Tak som nakoniec skusil opacnu cestu. Ist na to cez titul a
skolu. Fukol som si do CV, ze pracujem pre tatka ako dizajner v ProE a naozaj
som ho zacal po nociach drvit. Vytlacil som si 1500 stranovu knihu a isiel od
zaciatku po uplne najtazsie veci. A posielal som take CV. S proE. To bol januar 2013. A koncom februara
prve telefonaty. Prvy riadny pohovor na riadnu pracu. Pre Aker Solution
v Oslo. Potom prisiel CAT v Oslo. Tam som bol asi 4x. Posledne kolo bolo s
riaditelmi z Danska, Norska a Svedska. Vsetko by bolo fajn, ale ta budova a prostredie bolo vazne soc, nato ze
to bol CAT. Potom prisiel Ånsdalnes a pohovor tam. 5 hodin autom na
sever do fjordov. Pekna firma, ale male mestecko. To som zapudil, este pohovor
ani nezacal.
Hodina norsitny na oslo univerzite s Veronikou. Sedel som
vzdy so Susi v lavici a robil som jej zle, lebo sa hrozne sustredila a ja som
jej cmaral feky do zosita. A zazvonil mobil. Siel som von a dole schodami k
skrinkam. Zdvihol som to a bola to Julia. Komicke, ze zenska sa volala Julia a
ja teraz robim na projekte Julia.
No, ale
bola to Julia z Available a hodinu sme kvakali o mne a ci viem priletiet v
piatok do Bergenu. Kupila mi letenky a objednala taxik a mal som byt o
9.00 vo Framo. Dva dni predtym som pozeral ich stranku a nejako sa to tam
zlievalo. Geologicke prieskumy morskeho dna, ropne vrtaky, ventily…vobec som
netusil co robia. Ale na moje pocudovanie som to vsetko bral velmi uvolnene.
Proste sme so Susi sli do Bergenu. Taxik nas viezol len ten kusok od letiska.
Druhy kruhac, Sandsli a doprava. Okolo Statoil a prva krizovatka doprava. Framo Engineering budova v
plnej zimnej krase. Vazne som cumel ako neger. Pekna budova, krasne
prostredie. Vypchate ladove medvede na recepcii. Este som ale vonku behal 20min
a cital si na wikipedii nieco o zvarani a oceliach. Pohovor bol s T.Langedal. A zrazu ako som s nim
kracal hore schodmi som mal pocit, ze tu chcem pracovat. Pohovor som mal
v 02.108. Teraz tam bezne mame porady. Komicke. Premietali mi tam ropne moduly,
ale ja som nejako stale myslel, ze ja ich mam kreslit v ProE. Spoliehal som sa
na svoju snazivost a na tatka po skype. Snad by som to nejako nakreslil.
Pohovor skoncil a povedali, ze sa do 2 tyzdnov ozvu. Ale nedosli sme ani na letisko a Julia volala,
ze to dobre dopadlo, ze dobry dojem som zanechal a ze to vyzera dobre. Vazne
som sa hrozne tesil. Ale potreboval som zmluvu. Medzitym padol Aker Solution,
ale zobrali ma do CAT a poslali zmluvy. Natahoval som cas. Nakoniec v piatok
prisli zmluvy, hrozna radost a ako to u mna byva, radost 10s a zacal zase stress
ako to tam zvladnem.
Museli sme sa prestahovat do Bergenu. Mali sme na to 2 tyzdne do 2. Aprila. Vtedy som
zacinal. Prvy piatok sme vyrazili len autom do Bergenu a mali pozriet 3 byty.
Jeden Sandsli, ale tam bol ten dedek s uzkymi perami. Dalsi
kjellerleilighet, ale to prenajimal ten udenac. A posledny bol Edvard. Najmensi,
v centre a najdrahsi. Ale povedali sme mu hned, ze to berieme. Edvard to bral
velmi seriozne a naozaj si ma overil vo Framo a ani sme riadne nic nepodpisali
a dal nam kluce a odisiel na svojom lexuse. Prespali sme tam a v nedelu sli
vlakom do Oslo. Kiu sme nechali v garazi. V Lillestrøme sme si pozicali VW
transporter a napakovali ho vsetkymi vecami. Spravili sme teda poslednu jazdu z
Leirsundu do Bergenu. Vtedy mi bolo smutno za Leirsundom, ale teraz si neviem
predstavit, ze by som sa tam vratil. Cesta bola drsna. Spojenie Oslo/ Bergen je
z velkej casti vedene po hrebeni hor. 1000 m n.m., -40 stupnov, snehove burky,
ze cestu sledujes len podla aut pred tebou. Jedna chyba a ides mimo cesty do zavejov. Vazne mi nebolo vsetko jedno. Ale
dosli sme. Zvladli sme to. Vylozili sme sa v novom byte. Prisiel mi hrozne
maly. A stale mi tak pripada. Oproti 4 izbovemu leirsundu to je fakt prditko.
Prvy den v praci. Dosiel som tam na 8.00. Vyzdvihol ma Espen
Svanevik. A posadil ma do
mojho kanclu. Vtedy tam nic nebolo. Len comp a plagatik Framo. V ten den
som dostal rychlokurz ventilov. Ale stale som si myslel, ze bud ich kreslime,
alebo predavame. Nechapal som
suvislosti s modulmi. To mi doslo az o tri dni. Potom to uz vsetko malo rychly
spad. Prve obedy, chytanie bergenskeho prizvuku, obcas nechapenie a trapne
mlcanie. Ani som najprv dobre nechapal ako funguje system dokumentov a
testovania. Ale clovek sa vsetkemu prisposobi. Spozna ludi. Najde si ludi, na
ktorych sa obrati v nejastnostiach. Lebo ako ventilovy inzinier mam na starosti
celu technicku cast. Od materialov, zvarov, prietokov, tlakov, dizajnu,
kvalifikacie, produkcie…a jasne, ze nemozem po pol roku ovladat zvary a este
niekde pocitat hydraulicke analyzy. Na to proste su ludia, ktori sa
specializuju len na toto.
Mam tu teraz kopec kamosov a vazne super ludi. Najme Jarle, Jonas, Even, Jørund, Chris,
Marco…skoda Jonasa S. co sa zabil pri base jumpingu. 25 rokov. Bol uplne
najsikovnejsi z celeho oddelenia. Naozaj prirodzeny technicky talent. Nieco,
ako ked si niekto sadne za klavir a na prvykrat mu to ide. Boli sme na pohrebe
vo Fløro. To bolo 31.7.2013. Nestastie sa stalo 21.7. Asi nikdy nezabudnem ako
mi to Jarle povedal, ked som po neho rano prisiel pred jeho dom.
Ale okrem tohto je to vazne pecka miesto. Posilka, suany, sukromny firemny lekar, a
hlavne zaujimava praca. Vazne mam dni kedy sa tak tesim do prace, ze vela ludi
by to povazalo za zaciatok nejakej psychozy. Ale nemozem si pomoct. Jasne, ze
niekedy su tazke veci, ze sa netesim, lebo viem, ze ma cakaju, ale to je vsade
tak. Neni praca, ktora by bola len sama pohoda.
A nakoniec som nejako tu svoju skolu zurocil.
Nepomohla uplne na 100%, ale v rozbehu to bolo super, ze som aspon vedel citat
vykresy. Doteraz, ale citim ake mam medzery v materialoch a zvaroch. Hydrauliku
ani nevravim. Na strojarine som to preliezol s tahakom u Knizeta na 3m.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar